ujamaa

Hver den 15. i måneden udkommer skolebladet UJAMAA. Her bidrager skolens elever, forældre og ansatte med stof om skolen og dens virke. Endvidere bidrager UGIF, Uhre Udviklingsråd, børnehaven Uhrskoven og andre af lokalområdets foreninger.

UJAMAA er et væsentligt element i skole-hjemsamarbejdet og fremtræder som et egnsblad i Uhreområdet.
Vil du gerne have tilsendt UJAMAA hver den 15. kan du rette henvendelse til kontoret på 96435013.

Du kan læse de seneste numre af UJAMAA som .pdf filer ved at klikke på linkene herunder:

2023 - 2024

* Ujamaa-november
* Ujamaa-oktober
* Ujamaa-september

Skolebladet uddeles til det ældste barn i hver familie, der har børn på friskolen. Ud over forældrene tilstiles bladet også skolekredsens øvrige medlemmer. Bladet er også med til at vise friskolens ansigt udadtil, så derfor sendes det til lokalbladene og Brande Bladet. Bladets sponsorer modtager også bladet, ligesom der fremlægges eksemplarer på kommunekontoret, biblioteket, hos lægerne m.v. Personer, der ikke direkte har noget med Uhre Friskole kan tegne et abonnement på bladet til dækning af trykning og porto.

Fra 1. UJAMAA blad, Oktober 1970

Ordet UJAMAA stammer fra det afrikanske sprog swahili og betyder noget i retning af storfamilie eller familie-fællesskab.

At leve med ujamaa er en ældgammel tradition. At leve i familiefællesskab var simpelthen nødvendigt for at klare livet. Den familie, vi kender i dag - den lille kernefamilie med far, mor og børn - ville have været helt utilstrækkelig i det gamle Afrika. Kun ved at være sammen i familien kunne man forsvare sig mod sult, sygdom og faren for vilde dyr.

Grunden til at vi har valgt navnet UJAMAA skal ses i ovenstående. Idag er det ikke sult, sygdom og vilde dyr, der giver anledning til fællesskab, men nok mere samfundets krav. De giver anledning til at vi alle bør stå sammen om det fællesskab, der hedder SKOLEN, for at give den bedst mulige støtte til fremtidens samfundsborgere, børnene.

Ordet UJAMAA udtales UJA'MA hvor det første A skal være langt.

Fra UJAMAA blad, Marts 2010

I anledning af Ujamaa's 40 års jubilæum skrev Annegrethe en artikel om sin tid med bladet. Her er et uddrag:

ujamaa overskrifter

Allerede kort efter, at jeg var blevet ansat på Uhre Skole, opdagede den daværende skoleinspektør Asger Kristensen, at jeg kunne "bruges" til at skrive overskrifter til Ujamaa. Dengang blev der ikke brugt mange billeder i bladet, og så kunne det da "pynte" med et par håndskrevne overskrifter.

Kort efter fik jeg overdraget siden med konkurrencer for børn. Og snart blev det til fast arbejde med redigeringen af bladet.

Lige nu sidder jeg med de gamle gulnede skoleblade helt tilbage fra 70'erne og de friske fra 2010. Og det er dejligt at se, at de "flotteste numre" af Ujamaa så afgjort er de seneste numre i farver. Der er desuden mange flere artikler. For det vigtigste er jo trods alt indholdet.

Tlf: 41722608 Vuggestuen