På Uhre Friskole er skole-hjemsamarbejdet et vigtigt anliggende. Vi ønsker til stadighed at være i dialog med forældrene om børnenes skolegang.
Forældrene er altid velkommen til at følge undervisningen. Det ligger som en naturlig ting, at forældrene vil blive bedt om at deltage i f.eks. ekskursioner, lejrskoler, arrangementer m.v. Konkrete aftaler laves mellem forældrene og den enkelte lærer. Lærerne og Uhre Friskole modtager gerne en hjælpende hånd fra forældre og andre med interesse for friskolen.
Uge 3 er forældreuge. Her er skolen åben tirsdag - fredag samt lørdag fra 7.45 - 11.45. Den efterfølgende mandag har lærere og elever fri. Skolefritidsordningen er åben.
Forældremøder
1 - 2 gange om året indkalder klasselæreren til forældremøde. Til møderne er der lavet dagsorden. Bestyrelsens medlemmer, tilknyttet den enkelte klasse, deltager.
Klasseaftaler
I 6. og/eller 7. og 8. klasse er det normalt, at der laves aftaler mellem forældrene i klassen omkring afvikling af fester, alkohol, rygning m.v. 7. 8. og 9. klasse har mødepligt til den aften, hvor en misbrugskonsulent holder oplæg. SSP arrangerer også aftner, hvor forældre inviteres til at deltage.
Forældreråd
Forældreråd bliver dannet omkring hver klasse. Hvordan valg, og hvor mange, der skal sidde i rådet afgøres af den enkelte klasses forældrekreds. Forældrerådet hjælper med praktiske ting i forbindelse med arrangementer, diskuterer dagsorden med klasselæreren, gennemfører evt. sociale arrangementer med klassen m.v.
Der er god hjælp at hente forældrehjulet.
Uhre Friskoles antimobbestrategi
Læs Uhre Friskoles antimobbestrategi her
Samtalerne
Skole-hjemsamtaler finder sted to gange om året. Disse koordineres af klasselæreren sammen med teamet. Samtalen er et vigtigt element i dialogen omkring barnets faglige, sociale og menneskelige udvikling.
Inden samtalerne indhentes oplysninger om elevernes standpunkt hos de øvrige lærere omkring klassen. Ønsker man som forældre en nærmere drøftelse med en af klassens øvrige lærere, kan den/disse også indkaldes til samtalerne, eller man kan kontakte vedkommende pr. mail eller telefon.
Dialogen må bero på ligeværdighed, gensidig åbenhed, ærlighed og respekt. Det er vigtigt, at alle gør sig forståelig i forhold til hinanden.
I 0. 1. og 4. klasse er den ene af samtalerne erstattet med et hjemmebesøg. Børnene er lige startet, og det er i den periode vigtigt at have en tæt kontakt mellem skole og hjem. I 4. klasse vil man almindeligvis have fået ny klasselærer og en række nye fag, så også her er det vigtigt med en tæt kontakt.
I forårssamtalen i 0. klasse deltager også en repræsentant fra skolefritidsordningen.
Der er typisk afsat ca. 20 minutter til hver samtale. Dansk- og matematiklæreren sidder sammen. Med deltagelse af flere faglærere, kan der bliver tale om, at samtalerne kræver lidt mere tid.
Skole-hjemsamtalerne bookes på forældreintra, mens hjemmebesøgene, for at planlægge en hensigtsmæssig rute, koordineres af klasselæreren.
I overbygningen tilknyttes en mentor til hver elev. Der holdes mentorsamtaler 2 gange om året.
HUSK! I er altid velkommen til at bede om en samtale med såvel klasselærere som faglærere.
Elevernes deltager i samtalerne fra 1. klasse.
Det kan være hensigtsmæssigt, at samtalen deles i to: en del, hvor eleven deltager og en del, hvor mor og far og læreren taler sammen.
Værdigrundlag for samtalerne
Samtale |
» ikke domsafsigelse |
Handling |
» hos eleven |
Dialog |
» tåler ikke skjult dagsorden |
Etisk grundlag |
» alle taler rigtigt i forhold til den ydre verden |
Samtaleblad
Et forslag til hvordan et samtaleblad kunne se ud.
» Du og skolen
» Du og klassen
» Du og skolearbejdet
» Du og din egen indsats
» Er der fag, vi specielt skal snakke om?
» Hvordan kan forældre og skole hjælpe hinanden?
» Er der eventuelt andre ting, vi skal snakke om?
Omsorgsplan
Denne plan sættes i værk, når “det, der ikke må ske, sker”.
For at tage del i situationer, hvor livet gør ondt, kræves ikke et overmenneske, kun et medmenneske. Alligevel er det legalt og forståeligt ikke at kunne, blot man sikrer sig, at en anden eller andre tager over.
Plan deles internt med medarbejdere, samt på hjemmesiden med hjemmene. Den hænger tilgængeligt på begge personalestuer.
Når børn på skolen eller i dagtilbuddet mister en af sine nærmeste i familien.
Når ovenstående erfares, orienteres klasselæreren og nærmeste leder hurtigst muligt. Primær voksne aftaler med hjemmet:
- Hvad der skal gøres
- Hvem og hvordan, der skal orienteres ud
- Hvilken rolle skole eller dagtilbud har i forløbet
Der søges viden i Sorghandleplan 2.0, som står i begge personalerum. Aftaler videreformidles til skolelederen og andre primære kontaktpersoner.
Følgende overvejes:
- Besøg i hjemmet
- Deltagelse i begravelse
- Besøg på gravsted
Skolen sender en bårebuket
Sker dødsfaldet i ferien – gennemføres det, der er muligt efter opstart igen. Såvel personale og bestyrelse er medansvarlige for, at der sendes en bårebuket.
Primær voksne sørger for den nødvendige opfølgning efter aftale med efterlevende voksen/voksne og børn.
Der kan eventuelt overvejes at køre emnearbejde over emnerne: sorg, tab, livsmod.
Når skole eller dagtilbud mister et barn eller et personale.
Når ovenstående erfares, orienteres klasselæreren og nærmeste leder hurtigst muligt.
Primær voksne aftaler med hjemmet:
- Hvad der skal gøres
- Hvem og hvordan, der skal orienteres ud
- Hvilken rolle skole eller dagtilbud har i forløbet
Der søges viden i Sorghandleplan 2.0, som står i begge personalerum. Aftaler videreformidles til skolelederen og andre primære kontaktpersoner.
Følgende overvejes:
- Besøg i hjemmet
- Deltagelse i begravelse
- Besøg på gravsted
Flaget sættes på halv
Fælles mindehøjtidelighed efter aftale med efterladte
Deltagelse i begravelse efter aftale med efterladte
Sker dødsfaldet i ferien – gennemføres det, der er muligt efter opstart igen. Såvel personale og bestyrelse er medansvarlige for, at der sendes en krans, flaghejsning og at skolen og dagtilbuddet er repræsenteret ved begravelsen.
Primær voksne sørger for den nødvendige opfølgning efter aftale med efterlevende voksen/voksne og børn.
Der kan eventuelt overvejes at køre emnearbejde over emnerne: sorg, tab, livsmod.
Kontakter:
Personale og ledelses numre fremgår af den interne platform Viggo
Skolens direkte nummer: 97187034
Kirkekontoret i Brande: 22480878
Hent omsorgsplanen som .pdf fil her