Ikast-Brande Gymnasium inviterede igen i år vores 8. klasse til Going Global Camp. Arrangementets formål var at sætte globaliseringen på skoleskemaet og er en forlængelse af netværket Globale Gymnasiers arbejde. Globale Gymnasier er et netværk af gymnasieskoler, der har forpligtet sig på at arbejde med uddannelse og dannelse i et globalt perspektiv, fordi de mener at globaliseringen er et grundvilkår for deres elever.

Gennem en række workshops d. 13 marts blev problemstillinger med udgangspunkt i FNs 17 verdensmål for bæredygtig udvikling bearbejdet. Eleverne blev i fællesskab med STX-og PreIB-elever udfordret på innovation og samarbejde, idet de blev stillet overfor at udtænke løsninger på de mange globale udfordringer, vi står overfor.

Eleverne fra 8. klasse havde en fed dag. De fik i løbet af formiddagen tilegnet sig viden om verdensmålene, som de skulle bruge til forhandlingerne senere på dagen. De deltog i forskellige workshops, hvor de kunne “købe” sig til yderligere viden. De skulle virkelig være taktiske, for at indsamle så meget viden som overhovedet muligt. Alle grupper blev fulgt af nogle af gymnasiets elever, som forsøgte at guide vores elever i den rigtige retning, så de var klædt bedst muligt på til forhandlingerne.

Og det var benhårde forhandlinger, som skulle lede til opfyldelse af landenes politiske og økonomiske mål. Men vores "Tysklands hold" endte med en super flot 2. plads trods udfordringerne. Vi er selvfølgelig både glade for processen og stolte af resultatet - og så glæder vi os til næste år!

2018goingglobal