"Uhre Skole er nedlagt", lød overskriften i Herning Folkeblad d. 5 oktober 2004 og det skabte en del forvirring. Rygterne gik at planerne om en friskole i Uhre var gået i vasken. Men det var nu langt fra sandheden.

En ny skolestruktur for kommunen havde fjernet 7. klasse, skolebestyrelsen og den selvstændige ledelse fra skolen, så en række mennesker i Uhre-området begyndte planerne om at køre skolen videre i privat regi.

Efter lang tids tilløb blev Uhre Skole nedlagt som folkeskole, og genopstod i samme øjeblik som friskole. På et ekstraordinært og lukket byrådsmøde godkendte byrådet en plan, der betød at friskolen kunne leje Uhre Skoles lokaler fra 1. august 2005 og fire år senere købe skolen.

Bygningerne solgtes til Uhre Friskole for et beløb på 9,8 mio. kr. Samtidig ydede Ikast-Brande Kommune et anlægstilskud på 7,0 millioner kr. til Uhre Friskole. Det resterende beløb finansieredes af Uhre Friskole, ved et kommunalt lån over 30 år til en rente på 3,5 %.

For at sikre enighed omkring indholdet i skødet og de øvrige dokumenter i forbindelse med salget har administrationen afholdt flere møder med lederen af Uhre Friskole og repræsentanter for bestyrelsen. Ved møderne er materialet gennemgået i fællesskab og tilrettet. I perioden mellem møderne har materialet været til vurdering ved bestyrelsen for Uhre Friskole.

For at sikre fritidsbrugere og Børnehaven Uhrskovens fortsatte adgang til Uhre Friskoles lokaler, er der i forbindelse med salget udarbejdet en samarbejdsaftale om færdselsret samt adgang til friluftsbadet, legeplads og lokalerne.