Den 31. august 2013 blev Uhre Skole / Uhre Friskoles 60 års jubilæum fejret.

Selvom Uhre Friskole ikke længere er Uhre Skole, så så vi ingen grund til ikke at fejre Uhre Skoles 60 års fødselsdag - for de to hænger uløseligt sammen på grund af elever, forældre, ansatte og andre intressenter - og ja, alle dem som opfylder mere end en af de roller.

Forberedelserne startede flere måneder i forvejen af festudvalgets medlemmer Margit, Birgitte, Liselotte, Vibeke, Helle, Jette og Kent. Der skulle først og fremmest findes frem til alle gæsterne, som gennem 60 år var blevet spredt for alle vinde. Heldigvis havde vi Liselotte, som kunne være behjælpelig med at finde frem til mange. Der blev også oprettet en facebookgruppe, hvor man kunne følge forberedelserne og dele dem med sine facebookvenner.

Skolens bygninger kunne naturligvis ikke rumme det store rykind på dagen, så der blev sat et kæmpe telt op i "baghaven". Der blev også lagt gulv i teltet, sat borde op og lagt an til et lille køkken, så kokkene kunne tilberede den fine festmiddag til frisk servering. Lærere og elever var desuden flittige til at pynte flot op med smukke lysestager og masser af solsikker. Bedre festsal kunne man ikke ønske sig sådan en smuk sommeraften i august.

Der kom 450 gæster og med undtagelse for et par enkelte var alle årgange repræsenteret. Dog kunne Liselotte bekymret berette at tre af de tilmeldte ikke var dukket op - sikke et overblik.

jubil60

Aftenen bød på god mad, flotte taler, gode snakke mellem gamle og nye venner og en sang fra eleverne i 4., 5., 6. og 7.klasse - friskolens nye sang. Teksten var forfattet af Lars Sørensen efter input fra alle klasser på Uhre Friskole. Han sagde om sangen: "Man kan sagtens skrive og komponere en sang, men at lave en sang, som folk også gerne vil synge er straks meget sværere." Men det var altså ikke umuligt, for nu synger vi den. Den blev også sunget mere end en gang til festen. Og derefter kunne Liselotte endelig ånde lettet op: "Nu er vi her endelig alle sammen".

Du kan se billeder fra festen herunder - men kun fra begyndelsen af festen, for selvom det er hyggeligt at sidde i stearrinlysenes skær, så virker kameraet desværre elendigt så snart vi når ud på de tidlige nattetimer. Men hyggeligt var det altså, man skulle bare have været der. Lad det være en opfordring til at vi ses til næste jubilæum!

60 aars jubilaeum

Gaven fra Uhre Friskoles Venner

En lille film med Finn Birkelund, hvor han fortæller om arbejdet med at skabe det store maleri, som Uhre Friskoles Venner har skænket som gave til skolen i forbindelse med jubilæet.

Finn Birkelund

Brev fra Jubilæumsudvalget

Kære jubilæumsgæster

"Mindet tar jeg med" - vi håber, I fik delt mange minder med hinanden, da I mødtes på skolen til jubilæumsfesten lørdag d. 31. august, og måske tog I nye minder med hjem fra festen i teltet.Vi forberedte rammerne, og I skabte festen!
TAK fordi I kom!
TAK for jeres glæde, smil og lyst til at gense gamle kammerater.
TAK til alle i Uhre, der flagede for os.
TAK for gaver til skolen.

Mange hilsener
Jubilæumsudvalget (Margit, Birgitte, Liselotte, Vibeke, Helle, Jette og Kent)

60 års Jubilæumsskrift

Traditionen tro blev der udgivet et stort jubilæumsskrift med beretninger fra nær og fjern.

Tlf: 41722608 Vuggestuen